Spela instrument

När jag var liten spelade jag klarinett. Jag valade det enbart av anledningen att jag VÄGRADE spela blockflöjt som alla andra. Löjligt, kan man tycka. Eller självständigt. Hur som helst så blev det ingen långvarig musicistisk historia. Jag spelade upp på en julfest, det var höjdpunkten. Jag hade övat in “Ett barn är fött på denna dag” och tutade och blåste och tog i från tårna. När jag tittar på kort i efterhand ser jag att jag såg ut som en hamster med extremt uppsvullna, illröda kinder.

Sen började jag spela piano. Det var kul. Jag gillade´t. Men det var det här med uppspelningarna man hade varje terminsavslut – det var aldrig kul. Man hade övat in sin “Tom Dooley” med högerhanden (hur lät det?) och alla föräldrar satt och var jättenervösa å sina barns vägnar, och vi barn var så nervösa att vi höll på att skita på oss. Och så skulle man sitta och dricka apelsinsaft och äta pepparkakor och låtsas att det var mysigt, och att man minsann njöt av att höra de andra barnens klinkande på sina instrument. Nu för tiden trivs jag som fisken i vattnet om jag hamnar på en scen, men just det där med att spela upp pianostycken i barndomen, det var inget sköj. Jag minns att jag försökte lura i mina föräldrar att jag hade ögoninflammation inför sista uppspelningen, men de gick inte på´t.

Jag och en gitarr för några år sen. Utan hamsterkinder och apelsinsaft.

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

6 Responses to Spela instrument

  1. Tofflan says:

    Ja fy te rackarns! Jag tvingades ta pianolektioner och försökte göra mig sjuk inför varje avslutning när det skulle “spelas upp”. Minns fortfarande hur bajsnödig jag var. GAH! Inte konstigt att jag är så kissåbajsfixerad fortfarande…

    • Exakt! Toaletterna blev antagligen alldeles fullskitna på de där uppspelningarna. Om barnen hade ro att gå och bajsa, vill säga.
      Kanske satt de och höll sig, mosade i sig pepparkakor och gick hem och sket knäck sen.

  2. Anneli says:

    Apelsinsaften är utbytt mot öl numera ser jag. Då är det ju inte konstigt att det är roligare på scenen ;)) Tar udden av värsta nervositeten också.

    Själv spelade jag inget som barn och med tanke på din berättelse är det ju lika bra! Fast jag önskar att jag hade lärt mig spela gitarr. Men jag tror mina föräldrar är glada över att de slapp sitta på såna där plågsamma uppspelningar och låtsas att det lät bra!

    • Helt riktigt, apelsinsaften är utbytt mot öl. Man borde ge barn öl också, då skulle de spela bättre.
      Tur att du slapp våndas på uppspelningarna, men det är inte försent än. Kanske en kvällskurs i cittra eller valthorn?

  3. Anneli says:

    Nja, jag får väl nöja mej med att vara duktig på att spela över…men jag tar gärna en öl eller tio ändå! Utan att misshandla några instrument..:P

    • Anneli says:

      Och bara för att jag missade svara-knappen måste jag svara mig själv. Jo, för jag kom på att om barnen ska ha öl för att spela bättre, borde väl föräldrarna få det också. Sen kommer alla tycka det är den bästa konsert de varit på! Om de bara ger fan i att spy i pianot vilket ölande pianister brukar ha en tendens att göra.

Leave a Reply

