Döda smurfar?

Jag är barnsligt förjust (egentligen gillar jag inte det uttrycket, det låter lite nedsättande, men jag gillar hur orden låter ihop, så därför använder jag mig av det ändå. Plus att det blir lite “reclaim the barnsliga”. Gud, varför gjorde jag den här språkliga analysen mitt i allt?). I alla fall. Jag är väldigt förjust i sådana här ögonstenar; tuggumiautomater (både med små och stora bubbelgum och de knottriga med citronform), Slimeautomater, studsbollautomater etc. Här är en av de finare jag sett, situerad i matbutiken i mina hoods.

Dock tycker jag det är lite tvetydigt vad man ska göra med smurfarna. Är det en manuell variant av “Smurfvillage”? (spelet med “smurfbären” som det pratades så mycket om ett tag?) Eller vill man uppmuntra barn till att hänga smurfarna? Häng Gammelsmurfen – han är ändå så gammal och ska snart dö, häng Gargamel – han är ändå elak, häng den lille boknörden..? Eller är det jag som överanalyserar? Nej, det kan jag aldrig tro.

Eller är det den “barnsliga förtjusningen” som ätits upp av den vuxnes förmåga till analys? Herregud, nu ska jag äta lördagsgodis. Tack och hej!

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

6 Responses to Döda smurfar?

  1. jernis says:

    Jag gillar “barnsligt förjust”. Fast inte om uttrycket används med sånt som ungar brukar gilla, för då blir det nästan tautologiskt: “barnsligt förjust i Hubbabubba”, hur kul är det? Nä, det ska kontrastera för att ge effekt: “barnsligt förjust i sprit” är en favorit som ligger helt rätt på tungan. 😉

  2. Tofflan says:

    Jag gillar också “barnsligt förtjust” och Barbafigurerna. Jag har en före detta gul, Barbazoo, som hänger irriterande från min mobil, ett s k mobilsmycke. Han har inga anletsdrag kvar, utslitna, och färgen har gått från gul till handsvettssvart. Men han är så kär! 😛

  3. Tofflan says:

    Och ja just det! Jag fick honom av Fästmön. Han kom från en sån däringa automat. På Tokerian.

Leave a Reply

