Kroppsgrejer

Idag satt jag och tänkte på kroppsgrejer och olika fenomen. Här är mina funderingar:

1) Att gäspa med stängd mun. Jag försökte göra det idag då jag satt i ett möte, men det blir liksom inte samma grej om man håller munnen stängd. Det är som om man snuvar kroppen på nåt gött, något uttömmande som den går miste om. Dessutom missar man ju syret som man hämtar in om man har munnen öppen när man gäspar. Brukar ni gäspa med stängd mun, och tycker ni i så fall att det funkar?

2) Nys. Var tar nyset vägen? Snuskigt att det hamnar överallt. Jag har inte fobi för bakterier eller nåt, men just nys kan vara lite otäckt. Jag känner en tjej som hade ihop det med nån kille. Antagligen bara en gång, för han luktade NYS! Usch. Det är ju inte okej att lukta nys.

3) När man måste akutnysa och är förkyld. Då är det ju ibland oundvikligt att det flyger lite snor här och var. En gång för några år sedan nös jag rejält och det kom snor på min skinnjackeärm. Och den uppmärksamma tanten mitt emot hann såklart se det, trots att jag förstås nös snabbt (hur nyser man långsamt?) och då var ju snoret ett faktum. Då kommer ju nästa grej, jag hade inga pappersservetter med mig, hur skulle jag då ta bort det? Och där slutar historien för det minns jag faktiskt inte. Sög jag in det igen? Gömde jag jackärmen bakom ryggen och låtsades som om inget hänt? eller kanske torkade jag rentav av snoret på gubben bredvid? Jag minns som sagt inte, men det är intressant det där med kroppsvätskor.

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

8 Responses to Kroppsgrejer

  1. Att nysa och gäspa är som att få en snabborgasm! Eller har jag fel? Eller är jag konstig?

  2. jernis says:

    Just på ett möte tycker jag det är väldigt olämpligt att försöka gäspa med stängd mun. Nästan hela poängen går liksom förlorad.

    Jag tror att du fångade tantens blick, nickade, pekade glatt på snorloman, reste dig och gick.

  3. Tofflan says:

    Oerhört intressanta frågeställningar. Jag har haft några liknande på min blogg kring öronvax, snor och ögongojs. Jag tycker att det vore intressant att analysera och penetrera djupare…

  4. Tofflan says:

    Men en vagel vore ju häftigt?! Undras vad som finns i den, liksom.

Leave a Reply

