Lukter

Är det jag som har extra känsligt luktsinne, eller luktar det lite konstigt överallt? Jag tänker speciellt på träningsstället dit jag går. Där osade en blandning av leverpastej, ättika och hund bland motionärerna på passet. Sen när jag åkte hem luktade det julgransplundring på tunnelbanan, det var ju iofs en helt okej doft, till skillnad från den den mögliga disktrasa/skolgympasal som det luktar när man klivit av vid Fridhemsplan.

Känner ni också massa konstiga odörer överallt, eller är det jag som har en muterad näsa?

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

14 Responses to Lukter

  1. Lyssnade just på “P3 populär” där de pratade om om att det äntligen kan bli verklighet med lukter till tv-spel, Youtubeklipp etc. Karin Arbsjö och Simon Gärdenfors fick hylla eller håna fenomenet. Scentscape skulle mokapären heta.

    Kanske smakerna jag nämnt ovan skulle bli succe?

  2. Tofflan says:

    Meh! På träningsställen luktar det väl aldrig parfym utan alltid läskigt, liksom? Typ svett och sånt. 😦

  3. jernis says:

    Nä, det måste vara du. Fast inte näsa, nos. Låter oroande. Hör du “saker” också? Hundöron. 🙂

  4. Folk har olika sinnen för lukt. De kan också variera över tid. Om fjorton da’r kanske du inte eagerar på Frihemsplans lukt Fast jag vet inte. Själv åker jag sällan tunnelbana. Spårvagnarna luktade hästgödsel tyckte många passagerare, så nu har man lagt på en mild parfym.

    • Aha, det kanske är så det är.. jag har iofs alltid haft väldigt känslig näsa, men luktsinnet ändrar sig alltså över tid.. Kanske upplever jag istället att odören av unken disktrasa på Fridhemsplan om en tid doftar komomill och smultron?
      Bra med parfym mot hästskit.

  5. elsanilsson says:

    Mina ögon, öron och näsa är överkänsliga! Ett rent helvete ibland. Man kan säga att jag aldrig missar något.

    • BRA! Då är du också uppenbarligen lite som en hund, på sin vakt, vaken, hör, känner och ser allt. Eller en manet kanske, med alla tentakler ute, med små luktceller på.
      Det är bra med lukter, det framkallar ju minnen! Och nu måste man förstås referera till Madeleinekakan i “På spaning efter den tid som flytt”..
      🙂

  6. Fnulan says:

    Hur luktar julgransplundring???

Leave a Reply

