Lipsill

Ibland slår jag till och är lite allvarlig här på bloggen. Här är en sådan text:

Ibland är man en lipsill, så är det ju bara. Och det är så fantastiskt skönt att lipa. Nu kanske en del av er tycker att lipa är ett nedsättande ord, men det tycker inte jag. Ordet lipa är skönare än gråta. Lipa kan vara mer uttömmande, mer som böla nästan. Hulka. Snora. Tänka. Allt i ett sammesurium av salt vätska som osar sprängfylld hjärtkammare.

Och så finns det ju massor av låttexter om tårar. En av mina favoriter är Agneta Fältskogs gamla klassiker “Om tårar vore guld”. Okej, visst lite klyschigt, men fint – “jag kunde äga miljoner om tårar var guld”. Tänk, vad härligt det vore, om hon faktiskt kunde förvandla tårarna till guld. Hon skulle tjäna sig en stor hacka. Bättre det än att sälja tandguld, som man läser överallt att folk vill köpa och sälja. Tårguld. Gyllene tårar. Gyllene Agneta.

Oj, nu blev jag ju nästan tårögd av texten. Kanske sitter ni och fäller hjärtetårar framför skärmen? Skönt är det i alla fall, att lipa. Tänk vad många tårar det finns där ute, gyllene och salta, sprungna ur tårkanalerna, rätt ut i alla lipsillars salta djupa hav.

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

8 Responses to Lipsill

  1. Fnulan says:

    Jag skickade en sådan grej att jag ville ha dina uppdateringar men det funkar inte alls!…Suck… Älskar ju din blogg ju!! Men lägger in dig bland mina länkar, hoppas det är ok! Skrik till annars, bloglovin med naturligtvis, trodde jag hade dig där redan, därför jag missar härliga dig!!

    Jag gillar med att få lipa ibland, helt utan anledning och bara för att jag känner för det! Konstigt, men ja, så sjuk är jag!!

  2. Tack, vad snäll du är!! Självklart får du lägga till mig bland dina länkar:) gillade din beskrivning av mig där; helskön och rolig etc! Det går ju att fylla i “prenumerera via e-post” här till höger, men det kanske inte är så du vill prenumerera på inläggen?
    Och så finns det ju “inlägg via RSS” under “meta”-menyn, men nu verkar du hittat ett bra sätt ändå iofs!

    Ja, visst är det skönt att lipa! Exakt, ibland behöver man inte ens ha någon anledning, det är så skönt att bara låta tårarna flöda och hulka av alla sina krafter.

  3. jernis says:

    Att hälla en tår på tand för tungan bränner gott ibland.

  4. Tofflan says:

    Att lipa känns tydligare än att grina. För grina kan ju betyda både gråta och hånle.
    Krampårej!

    • Exakt, det tycker jag också. Grina låter negativt dessutom tycker jag, och så tänker man automatiskt på Bosse Larssons ringlekar med “så här gör Grin-Olle var han går..” etc. Den har man stått och grinat och skrattat till som ett psyk på julgransplundringar i sina da´r.
      Krampådig tebax!

  5. Surströmming och grinsardin

Leave a Reply

