Tuff

Kommer ni ihåg på åttiotalet? Då gick det liksom att vara “tuff” på ett sätt som inte går idag? Man kunde ha kepsen bak&fram och vips så var man jättetuff och “ball” och alla dog av imponering. Man kunde även ha trasiga jeans (gärna á la Trance Dance) och det var så tufft att man inte visste var man skulle ta vägen. Ultimata tuffgrejen måste ju dock varit den korta Ebba&Didrik-jeansjackan som alla ville ha? (Dock inte jag faktiskt, jag var anti den på något sätt. Kanske också var för att vara tuff). Och så skulle man gärna se farlig ut, som Twisted Sister med köttben i mun. Det känns som om det inte går att vara tuff idag på samma sätt. Har jag rätt? Hur tänker ni?

Jag i tuff “Life”-pyjamas. Hade även en tuff cerise tröja med en katt på ryggen och texten “Naughty cat”. Och så min Mötley Crue-tröja som jag slängde för några år sedan.

Bild på tuff katt som jag inte har någon relation till.

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

13 Responses to Tuff

  1. Bernad Bod says:

    nej, inte alls lika tufft idag. Har ungdomar idag “posters” och finns tidningen okej?

    • Skönt Bernad att du håller med mig! Jag vet ej om ungdoma´har posters idag, framför allt undrar jag om de fortfarande har “På mitt rum gäller följande regler” med tufft stökigt rum.
      Japp, tidningen verkar fortfarande finnas, men har en annan inriktning. Och nyligen gavs ju en bok ut om Okejtidningarna. Att heta “Okej” känns för övrigt väldigt åttio, precis som ord som “liksom” och “lubba”.

  2. Och för att fortsätta på kuriosaspåret, så är det ju lite kul att det är just en Mötley Crüe-tröja jag bär på bilden, eftersom deras skivbolag 1984 tog ut bandet på en skärgårdstur och bjöd in olika medier, men det vara bara Okej som kom. Så de kunde gotta sig i Mötley Crüe, sprit, kräftor och kvinner´.
    Alltså borde jag gotta mig i det samma.

  3. Weeza says:

    Okej finns faktiskt inte länger. Citat från Wikipedia: “Den 21 januari 2011 meddelade Kenneth Andrén, VD på Egmont Kärnan, att tidningen läggs ner.”

    Det var väl därför boken släpptes…

    Idag är det väl förövrigt tufft att inte vara tuff?
    Min 15 åriga kusindotter har haft en vägg på sitt rum tapetserat med Justin Beiber, de har fortfarande poster. Plus att hon hade en blogg ett tag där hon publicerade bilder på honom, samt att det läggs ut bilder på Facebook… De har alltså tatt det här med posters ett steg längre

    • Aha, tack för informationen, Weeza! Då är det alltså inte lönt att jag försöker leta efter Okej i hyllorna längre..

      Ojoj, vad spännande att det här med posters utvidgats så! Nu kan fler njuta av pojk– och flickrumsdrömmarna.

  4. jernis says:

    E&D-jackan, då är vi två. Trasiga jeans, absolut, med äkta snusdosmärken på fickorna. Men inte köttben – fiskben. Väl inte fullt så tufft. 😉

    • Snusdosmärken är mycket underskattat! Var det även modernt med märke efter ciggpaket, mjukpack, i bröstfickan? Det borde man se till annars.

      Fiskben är absolut det nya. Fräscht, på nåt sätt. Men samtidigt tufft.

  5. Det var också väldigt modernt att ha dansmus på åttiotalet. Är det någon av er som haft en sådan?

  6. elsanilsson says:

    Jag tänker att jag är glad över att jag inte föddes på 80-talet.

  7. Tofflan says:

    Det är svårt att vara tuff idag. Men jag känner mig rätt tuff när jag har min t-shirt som det står “serial bitch” på på mig.

Leave a Reply

