Jag är inte Andy Warhol.

Nä, det trodde du kanske inte heller, att jag är Andy alltså. Och jag vill förresten redan här passa på att påpeka att även om detta i ganska hög grad är en humorblogg, så är den ibland också en annan typ av plats där jag skriver texter om, ja vad som helst som jag går och funderar på. Det här är en sådan utläggning. Jag menar alltså mest, bli inte förvånad om det inte kommer någon snitsig punchline eller annat sköjigt.

Jag är inte Andy, nej. Han gillade ju att göra samma saker hela tiden. Äta samma mat,  fotografera människor på en stol med en lampa, filma människor som sov, om och om igen… Jag är inte så förtjust i att göra samma hela tiden. Du har dåligt tålamod, kanske ni tänker, men nej det skulle jag nog inte påstå, och tro nu inte att jag fått hybris och jämför mig med Andys konst. Nej, jag jämför med hans leverne.

Jag funderar på vari min rädsla för tristess och vardags-tråk ligger. Att alltid prova en ny sorts duschcreme, alltid testa olika pizzasorter, nya typer av böcker, träffa nya vänner, ny musik… Och det är inte för att jag “inte hittat” något jag gillar. Snarare är det nog så att jag hela tiden vill upptäcka något nytt, och kanske litegranna för att jag hatar att stagnera.

Ibland tänker jag på den gamla Alfonsboken, där farmor tjatar om att “det är BRAAAA att ha tråkigt” för annars kan man inte uppskatta när det väl är roligt och blabla. Men jag identifierar mig mest med Alfons och hans piprökande pappa, som sitter där i fåtöljen och tycker det är okej att tycka att det är tråkigt att ha tråkigt.

En rutin står jag dock fast vid, och det är min pensionärsritual. Jag laddar alltid kaffebryggaren på kvällen före jag lägger mig! Jo det är sant! Det är lixom så gött att bara skutta upp och sätta på den det första man gör när man vaknar… Så, lite grann kanske jag är som Andy ändå, fast med mindre popkonst och mer morgonkaffe.

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

8 Responses to Jag är inte Andy Warhol.

  1. Tofflan says:

    Hmmm… Lite Andy har du allt i dig, hörruduru! 😀

  2. elsanilsson says:

    Det finns inget värre än och vakna upp varje dag med rädslan att denna dag skulle faktiskt kunna bli likadan som den förra. Livet är för kort för att äta likadan macka som förra morgonen. Shit vad deppigt!

  3. Näe……jag lagar på morron. Från botten liksom. Men ett hembiträde hade väl inte varit fel…får piska Maken tror jag.

  4. Tove says:

    Ha, det med kaffebryggaren gör jag också! Dessutom skalar och delar jag morötter på kvällen som jag har med i matpacken till skolan. Lägger fram kläderna. OCD-people unite!

Leave a Reply

